У відповідь на запитання, що надходять до Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони стосовно можливого визнання потерпілими на умовах Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" членів сімей військовослужбовців, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, керуючись частиною третьою статті 21 Закону України "Про комітети Верховної Ради України", роз’яснюємо наступне.

Згідно із статтею 9 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" особами, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи є:

1) учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – громадяни, які брали безпосередню участь у ліквідації аварії та її наслідків;

2) потерпілі від Чорнобильської катастрофи – громадяни, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Перелік осіб, які належать до потерпілих від Чорнобильської катастрофи наведений у статті 11 зазначеного Закону.

Згаданий Закон (стаття 14), крім осіб, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, визначив також громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та випробувань, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї. Такі громадяни належать до категорії 1, або 2, або 3 у порядку, що встановлений Урядом України. Так, згідно з цим Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 2 грудня 1992 року № 674, до тих, хто брав участь у ліквідації ядерних аварій, ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї відносяться:

інваліди з числа учасників ліквідації ядерних аварій, ядерних випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, щодо яких встановлено причинний зв’язок інвалідності з відповідною аварією, випробуванням або військовим навчанням, а також хворі на променеву хворобу внаслідок участі у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї (категорія 1);

учасники випробувань ядерної зброї в атмосфері, бойових радіоактивних речовин і учасники військових навчань із застосуванням такої зброї та ліквідації наслідків ядерних аварій (категорія 2);

до категорії 3 – особи, які складали ядерні заряди і здійснювали на них регламентні роботи для проведення відповідних випробувань і військових навчань, брали участь у підземних випробуваннях ядерної зброї, а також ті, які переопромінились при охороні ядерних полігонів під час випробувань (якщо їх не віднесено до категорії 1).

Зазначимо, що під дію згаданих вище нормативно-правових актів підпадають лише ті особи, які безпосередньо брали участь у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї тощо. Надання статусу потерпілих від таких аварій, випробувань членам сімей зазначених вище осіб згаданими Законом та постановою Кабінету Міністрів України не передбачено.

Звертаємо увагу, що Закон України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" за своїм статусом є спеціальним законом. Його прийняття було пов’язане з конкретною подією і довготривалим проявом наслідків цієї катастрофи, що знайшло вираз як у назві Закону, так і у визначеній у статті 1 меті цього Закону, а також в окресленим у статті 9 колом осіб, на яких поширюється дія цього Закону (учасники ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілі від Чорнобильської катастрофи). Наукові експерти стверджують, що у разі поширення дії положень цього Закону на осіб, які не належать до постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, навіть за умови, що вони брали участь в ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях під час проходження військової служби, базовий Закон потребуватиме дуже ґрунтовних змін, запровадження яких на сьогоднішній день буде суперечити його ідеології.

Тому, не заперечуючи щодо необхідності посилення рівня соціального захисту громадян, які брали участь у ліквідації ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, а також членів їх сімей, які при цьому зазнали шкоди, у Комітеті вважають, що розв’язання цієї проблеми може відбутися лише через прийняття окремого закону, присвяченого таким питанням.

Для відома інформуємо, що народним депутатом України Фабрикант С.С. на розгляд Верховної Ради України внесений проект Закону про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (реєстр. № 2491 від 07.03.2013 року), який передбачає посилення соціального захисту громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях та військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, який вже розглянутий і підтриманий нашим Комітетом. Головним комітетом з опрацювання цього законопроекту є Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Роз"яснення”

11 січня 2017 17:05
11 січня 2017 16:43
11 січня 2017 16:42
11 січня 2017 16:42
15 квітня 2016 15:11
11 квітня 2016 14:55
Коментар Комітету Верховної ради України з питань національної безпеки і оборони щодо законопроекту під реєстр. №4057 від 15.02.2016 року "Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо особливостей звернення в дохід держави грошових коштів, валютних цінностей, державних облігацій України, казначейських зобов'язань України, дорогоцінних металів та/або каміння, інших цінностей та доходів від них до ухвалення вироку суду"
10 грудня 2014 11:51
25 лютого 2014 10:47
18 лютого 2014 11:24
11 лютого 2014 16:54