ЗВІТ Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони щодо розгляду питань, які стосуються соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їхніх сімей, за 2016 рік
11 січня 2017, 15:39
За період 2016 року було прийнято наступні закони:
про внесення змін до деяких законів України щодо діяльності військово-цивільних адміністрацій (№ 3177-д, н.д. С.Пашинський та інші), яким врегульовані питання забезпечення функціонування системи місцевого самоврядування в умовах проведення антитерористичної операції, вирішення нагальних питань місцевого значення шляхом тимчасового виконання повноважень органів місцевого самоврядування відповідними військово-цивільними адміністраціями на період проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей;
про внесення змін до статті 11 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (щодо супроводження військовослужбовців при продовженні лікування у санаторно-курортних закладах) (№ 3478, н.д. Богомолець О. та інші), яким вирішено питання надання права особам, що супроводжують військовослужбовця, якого направлено до санаторно-курортного закладу для продовження лікування, на отримання путівки на безоплатній основі без права на лікування з метою надання допомоги такому військовослужбовцю;
про внесення змін до деяких законів України щодо соціального захисту резервістів, які постраждали внаслідок участі в антитерористичній операції, та членів їх сімей (реєстр. № 3497, н.д.
Кремінь Т., Денісова Л.), яким встановлено належний рівень пенсійного забезпечення для резервістів, що приймали безпосередню участь в антитерористичній операції, особам з їх числа, що стали інвалідами внаслідок виконання обов’язків служби у військовому резерві військових формувань під час безпосередньої їх участі в антитерористичній операції чи забезпеченні її проведення, а також членам сімей з числа таких осіб, що загинули внаслідок зазначених причин;
про внесення змін до Закону України "Про державне оборонне замовлення" щодо формування та виконання державного оборонного замовлення (№ 2090а, н.д. КМУ), який розроблено з метою вдосконалення механізму формування основних показників державного оборонного замовлення шляхом внесення змін до Закону України “Про державне оборонне замовлення”;
про внесення змін до статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (щодо забезпечення рівності прав військовослужбовців на грошове забезпечення) (№ 4878, н.д. І.Геращенко та інші), прийняття якого сприяло посиленню соціального захисту військовослужбовців, зокрема шляхом установлення правових підстав для проведення перерахунку грошового забезпечення сім’ям тих військовослужбовців Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, які були захоплені в полон або стали заручниками на території проведення АТО під час бойових дій з незаконними збройними формуваннями;
про внесення зміни до статті 3 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (щодо доповнення переліку осіб, які мають право на пенсії нарівні з військовослужбовцями строкової служби та членами їх сімей) (№ 2345а, н.д. Л.Денісова та інші), яким врегулювано питання призначення пенсії особам, які стали інвалідами внаслідок безпосередньої участі в антитерористичній операції та забезпеченні її проведення, членам їх сімей;
про внесення змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (щодо призначення пенсії дружинам (чоловікам) загиблих (померлих) військовослужбовців, які зайняті доглядом за дітьми годувальника до 8-го віку та проходять військову службу) (№ 3752, н.д. А.Антонищак та інші), яким врегулювано питання призначення пенсії дружинам (чоловікам) загиблих (померлих) в антитерористичній операції військовослужбовців, які зайняті доглядом за дітьми годувальника до 8-го віку та проходять військову службу.
Також відповідно до Постанови Верховної Ради України від 23 червня 1995 року № 246/95-ВР "Про встановлення стипендій Верховної Ради України курсантам і слухачам вищих військових навчальних закладів та вищих навчальних закладів, які мають військові навчальні підрозділи" за результатом розгляду пропозицій Міністра оборони України Полторака С.Т., Голови Державної прикордонної служби України Назаренка В.О., т.в.о. Командувача Національної гвардії України Кривенка О.В., т.в.о. Голови Служби безпеки України Малікова В.В. підготовлено та підписано Розпорядження Голови Верховної Ради України "Про призначення стипендій Верховної Ради України курсантам і слухачам вищих військових навчальних закладів та вищих навчальних закладів, які мають військові навчальні підрозділи, на 2016-2017 навчальний рік".
За участі народних депутатів України, представників органів сектору безпеки і оборони та інших зацікавлених інституцій 8 липня 2016 року відбулися Комітетські слухання на тему: "Проблеми учасників антитерористичної операції та шляхи їх вирішення", за підсумками проведення яких були ухвалені Рекомендації, затверджені рішенням Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони від 13 липня 2016 року, протокол № 56. З метою посилення соціального захисту учасників антитерористичної операції та членів їхніх сімей Комітет запропонував наступне:
· здійснити аналіз чинних нормативно-правових актів, які регулюють питання соціального захисту учасників антитерористичної операції, та підготувати пропозиції щодо їх удосконалення з метою формування сучасної ефективної державної політики соціального захисту учасників антитерористичної операції, спрямованої на стимулювання їх можливостей;
· внести зміни до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" в частині спрощення процедури надання статусу учасника бойових дій особам, які у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України та брали безпосередню участь в АТО, але в подальшому добровольчі формування не були включені до складу Збройних Сил, МВС, Національної гвардії та інших, утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;
· забезпечити прийняття законопроекту, який дозволить врегулювати питання житлового забезпечення військовослужбовців рядового, сержантського і старшинського складу військової служби за контрактом, які не забезпечені житловими приміщеннями, шляхом виплати їм грошової компенсації за піднайом (найом) жилого приміщення за місцем проходження ними військової служби;
· внести зміни до Бюджетного кодексу України в частині фінансування протезування та ортезування виробами підвищеної функціональності для учасників антитерористичної операції, додатково передбачити фінансування нейрореабілітації за рахунок економії грошей з протезування та ортезування виробами підвищеної функціональності;
· розглянути можливість недопущення:
випадків кримінального переслідування учасників АТО за вчинення ними дій, які відповідно до Кримінального кодексу України мають ознаки злочинів, вчинених у військовий час в умовах ведення реальних бойових дій та фактично є необхідними для збереження життя наших військових та захисту цивільного населення у районах проведення антитерористичної операції;
покарання осіб, які брали участь в антитерористичній операції, за окремі кримінальні правопорушення, які не досягають надвисокого рівня суспільної небезпеки, враховуючи їх роль в захисті інтересів держави та прав громадян, які проживають в районах АТО;
застосування до учасників АТО запобіжного заходу у вигляді позбавлення свободи за умови, якщо поручителем виступає їх командир;
· здійснювати постійний моніторинг та вживати заходів парламентського контролю для упередження фактів нецільової розтрати бюджетних коштів, виділених на проведення психологічної реабілітації, соціальної та професійної адаптації учасників АТО та забезпечення постраждалих учасників АТО санаторно-курортним лікуванням, а також порушення прав вказаної категорії населення, зокрема у частині забезпечення житлом, виділення земельних ділянок, надання права пільгового проїзду тощо;
· розглянути можливість виділення учасників антитерористичної операції в окрему соціальну категорію;
· здійснити уточнення критеріїв визначення статусу учасника бойових дій особам, які брали безпосередню участь в АТО, та порядку його встановлення з метою унеможливлення отримання статусу учасника бойових дій особами, які не брали участі в бойових діях, шляхом внесення змін до постанови Кабінету Міністрів "Про внесення змін до Порядку надання статусу учасника бойових дій особам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і брали безпосередню участь в АТО, забезпеченні її проведення";
· прискорити створення Національного центру психологічної реабілітації, який виконуватиме міжвідомчі та міждисциплінарні функції діагностичного, науково-практичного, навчально-методичного, інформаційного характеру і стане координаційним центром для мережі відповідних реабілітаційних центрів;
· розробити план заходів по залученню людей з бойовим досвідом до питань, пов’язаних із забезпеченням обороноздатності держави, служби в резерві Збройних Сил України, загонах територіальної оборони з наданням можливості отримання військової освіти, офіцерського звання тощо;
· забезпечити створення окремих підрозділів Національної поліції зі складу колишніх бійців АТО для реагування на виклики про правопорушення і факти непорозуміння за участю демобілізованих та ветеранів АТО;
· зобов’язати міністерства та відомства, які беруть участь у проведенні антитерористичної операції, розробити механізми альтернативного продовження військової служби для травмованих і важкопоранених військовослужбовців – учасників АТО шляхом надання можливості продовження служби (роботи) в частинах, навчальних закладах, навчальних центрах, на полігонах, паралельно оформляючи інвалідність;
· вжити заходів щодо забезпечення реалізації Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" в частині надання статусу інваліда війни працівникам підприємств, установ, організацій, добровольцям, волонтерам, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення;
· приділити окрему увагу питанням соціального захисту учасників АТО, які одночасно є внутрішньо переміщеними особами;
· з метою спрощення процедури надання статусу інваліда війни
"добровольцям" управліннями соціального захисту населення покласти на комісії, утворені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.1996 № 458 "Про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", розгляд питань про встановлення статусу інваліда війни особам, які отримали інвалідність внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення та внести відповідні зміни до Типового положення про комісії для розгляду питань, пов'язаних із встановленням статусу учасника війни відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
· розробити дієві механізми забезпечення житлом військовослужбовців, в тому числі учасників АТО на умовах лізингу (оренди) житлового приміщення з отриманням компенсації;
· врегулювати порядок черговості виділення земельних ділянок, зміну цільового призначення сільськогосподарських земель навколо міських агломерацій, а також провести моніторинг вільних територій та розробити багаторічний план їх використання;
· проводити інформаційно-роз’яснювальну роботу щодо права учасника антитерористичної операції на отримання безоплатної путівки та механізму її отримання відповідно до Порядку забезпечення учасників антитерористичної операції санаторно-курортним лікуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 № 200 року;
· вжити заходів щодо подальшого підвищення рівня грошового забезпечення військовослужбовців, зокрема посадових окладів, окладів за військовим званням та щомісячних видів грошового забезпечення;
· передбачити бюджетне фінансування Державної цільової програми медичної, психологічної, соціальної реабілітації та адаптації учасників АТО на період до 2020 року;
· передбачити створення бюджетних програм, спрямованих на відновлення та підвищення кваліфікації, програми професійної перекваліфікації, програми сприяння отриманню вищої та другої вищої освіти учасником АТО, програми дистанційного навчання та дистанційної освіти; програми пільгового кредитування освітянських послуг, запровадження соціального житла для учасників АТО, програми пільгового кредитування придбання та побудови житла, податкові пільги для власного бізнесу учасників АТО тощо.
У Верховній Раді України 19 жовтня 2016 року відбулися Парламентські слухання на тему: "Державні гарантії соціального захисту учасників антитерористичної операції, Революції Гідності та членів їхніх родин: стан і перспективи", зі співдоповіддю від Комітету на яких виступив секретар Комітету І.Вінник. З метою посилення соціального захисту учасників антитерористичної операції та членів їхніх сімей Комітетом було запропоновано включити до Рекомендацій Парламентських слухань ряд пропозицій, які були напрацьовані у результаті підготовки Рекомендацій Комітетських слухань на тему: "Проблеми учасників антитерористичної операції та шляхи їх вирішення".