Комітет підтримує проект закону про засади внутрішньої і зовнішньої політики

03 червня 2010, 10:59

Законопроект (реєстр. №6451) визначений Президентом України як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою доповідала на засіданні Комітету Перший заступник Глави Секретаріату Президента України Олена Лукаш. Вона нагадала, що відповідно до пункту 5 частини першої статті 85 Конституції України Верховна Рада визначає засади внутрішньої і зовнішньої політики. Однак ця конституційна вимога й досі належним чином не реалізована.

За словами доповідачки, зараз засади зовнішньої політики визначені Постановою Верховної Ради №3360-XII "Про Основні напрями зовнішньої політики України", прийнятою ще 2 липня 1993 року. "Положення цієї постанови не повною мірою відповідають сучасній зовнішньополітичній ситуації, національним інтересам держави. Форма акта, яким були визначені засади зовнішньої політики, не забезпечує його чільне місце в ієрархії актів законодавства", - наголосила О.Лукаш.

О.Лукаш також звернула увагу на те, що засади внутрішньої політики визначені низкою законів, які регулюють ті чи інші відносини. Така розпорошеність у законодавчому регулюванні та відсутність єдиного акту, що визначав би засади внутрішньої політики, уможливлюють прийняття суперечливих державницьких рішень, безсистемне формування законодавчої бази.

О.Лукаш зазначила, що Президент України вважає за необхідне прийняти Закон "Про засади внутрішньої і зовнішньої політики" з метою комплексного врегулювання цих питань.

Перший заступник Глави Секретаріату зазначила, що засади внутрішньої і зовнішньої політики держави базуються на безумовному додержанні Конституції України, забезпеченні в Україні прав і свобод людини і громадянина та гарантуванні прав і свобод, проголошених Конституцією України, на загальновизнаних принципах і нормах міжнародного права, забезпеченні соціальної спрямованості економіки України та сталого соціально-економічного розвитку України, зміцнення демократичних засад суспільного і державного життя, забезпечення верховенства права, економічної і політичної незалежності держави, захисту її національних інтересів.

О.Лукаш окремо наголосила на тому, що у законопроекті пропонується також механізм забезпечення впровадження засад внутрішньої і зовнішньої політики. Цей механізм передбачає:

- законодавчу вимогу про обов'язковість урахування засад внутрішньої і зовнішньої політики під час розроблення проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів;

- запровадження обов'язкової експертизи проектів законодавчих та інших нормативно-правових актів, що розробляються органами виконавчої влади, на відповідність визначеним Законом "Про засади внутрішньої і зовнішньої політики" засадам внутрішньої і зовнішньої політики;

- контроль за дотриманням органами державної влади засад внутрішньої і зовнішньої політики;

- законодавчу норму, за якою до приведення законодавства у відповідність з цим законом закони та інші нормативно-правові акти застосовуються у частині, що не суперечать цьому закону.

Законом також передбачено внесення змін до Закону "Про основи національної безпеки України" щодо коригування деяких аспектів зовнішньополітичного курсу держави.

Під час обговорення на підтримку законопроекту висловились представники фракції коаліції. Вони наголошували на актуальності законопроекту, необхідності якнайшвидше врегулювати питання визначення та реалізації засад внутрішньої і зовнішньої політики в одному законодавчому акті.

Парламентарії зазначали, що "в Україні відсутня система захисту національних інтересів, стратегія розвитку держави". На їхню думку, все це можна забезпечити лише за умови прийняття закону.

Частина членів Комітету, що висловились на підтримку законопроекту, зазначали: прийняття законопроекту створить підґрунтя для формування та реалізації узгодженої державної політики у сферах суспільного життя.

Їхні опоненти - представники фракцій опозиції, розуміючи необхідність законодавчого унормування засад внутрішньої і зовнішньої політики держави, звертали увагу на "поспішність", з якою подається законопроект на розгляд, висловлювались проти вилучення з чинного закону "Про основи національної безпеки України" норми стосовно набуття членства Україною в НАТО, а також проти запровадження ринку земель сільськогосподарського призначення. Суттєві зауваження опоненти висловили щодо того, що Збройні Сили, згідно з цим проектом, не мають пріоритету у частині їх фінансування, відсутності в проекті норми щодо місця оборонного промислового комплексу у структурі національного безпеки тощо.

Під час голосування 8 членів Комітету проголосували за підтримку законопроекту, 7 - проти.