В публікаціях низки відомих ЗМІ останнім часом спостерігається застосування по відношенню до законопроекту №4057 від 15.02.2016 року оціночних, деколи маніпулятивних заголовків. Так, наприклад новини стосовно згаданого законопроекту подаються з ярликом «скандальний», «рейдерський» тощо. Комітет Верховної Ради не сприймає такого ставлення до законодавчої ініціативи, покликаної забезпечити наповнення спеціального фонду Державного бюджету на 2016 рік, за рахунок якого заплановано фінансування видатків на потреби Збройних Сил України.
Зазначаємо, що після появи висновку ОБСЄ щодо проекту №4057, в ЗМІ знову почали з’являтись негативні коментарі, покликані дискредитувати саму ідею конфіскації як вдалого механізму повернення в Україну неправомірно набутих активів.
Ми вдячні ОБСЄ за критику законопроекту. Водночас, у згаданому висновку серед іншого зазначається, що в країнах-учасницях ОБСЄ існує поширена практика поводження із неправомірно набутим майном або майном, щодо якого не може бути доведено законність походження, а його розмір не відповідає задекларованим (офіційним) доходам власника. Саме з урахуванням досвіду успішного застосування превентивних конфіскаційних заходів в Європейських країнах і розроблявся №4057.
Зауважуємо, що у разі, якщо б законопроект №4057 від 15.02.2016 року не було б внесено на розгляд Верховної Ради України, тоді, можливо, ми б не отримали таку жваву, різнобічну, часто фахову, здебільшого конструктивну публічну дискусію щодо впровадження в українське законодавче поле нового інституту, який дозволив би конфісковувати активи, набуті злочинним шляхом ще під час досудового слідства на підставі рішення суду, отриманого в результаті окремого судового провадження.
Висновок фахівців Ради Європи щодо окремих положень законопроекту №4057, який було підготовлено та надано Комітету, став для авторів законопроекту фактично напрямком удосконалення самого підходу щодо створення механізмів превентивних майнових заходів.
За пропозицією Секретаря Комітету Івана Вінника, 12 квітня відбулася дискусія під час засідання Фракції Політичної партії «Об’єднання «Самопоміч», якою було делеговано депутатів-правників для проведення консультацій.
З огляду на те, що в межах правових положень Регламенту Верховної Ради України відсутня можливість імплементувати потрібні релевантні норми до законопроекту №4057, Іваном Вінником на засіданні Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності 13 квітня 2016 року було запропоновано зняти з розгляду проект №4057. Також депутатом було ініційовано створення робочої групи для розробки нового законопроекту, який би переслідував ту саму мету, враховуючи при цьому усі пропозиції та зауваження Ради Європи та ОБСЄ.
Профільним Комітетом було прийнято рішення про створення робочої групи, відповідне доручення отримав Секретар Комітету, народний депутат Антон Геращенко. До складу робочої групи планується залучити розробників законопроекту №4057, депутатів-правників з різних фракцій Парламенту, а також громадських активістів та міжнародних експертів.
Очікується, що впродовж місяця робочою групою буде напрацьовано та внесено на розгляд Верховної Ради України законопроект, яким буде запроваджено механізм застосування конфіскаційних заходів щодо неправомірно отриманих активів та доходів від незаконної діяльності особами, уповноваженими на виконання функцій держави, який би вирішував усі дискусійні питання конфіскації та враховуватиме зауваження і пропозиції міжнародних інституцій.