30 вересня – 4 жовтня 2013 року
Комітетом проведено засідання 3 жовтня 2013 року, на якому розглянуто проект Закону про схвалення рішення Президента України про направлення національного контингенту для участі України в операції "Океанський Щит" та в операції Європейського Союзу "EU NAVFOR ATALANTA"Проект Закону про схвалення рішення Президента України про направлення національного контингенту для участі України в операції "Океанський Щит" та в операції Європейського Союзу "EU NAVFOR ATALANTA" (реєстр. № 3320), що визначений Президентом України як невідкладний.
У Комітеті Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони триває підготовка до:
проведення виїзного засідання з розгляду питання: «Про стан і перспективи розвитку Держспецзв’язку та законодавства, що регулює її діяльність»;
комітетських слухань стосовно питань економічної безпеки.
РОБОТА ПІДКОМІТЕТІВ:
з питань державної безпеки
- вирішення організаційних, технічних та консультативних питань щодо розгляду на засіданні Комітету 9 жовтня ц.р. урядового законопроекту № 3066 про дозвільну систему у сфері поводження із спеціально визначеними видами зброї, бойовими припасами до неї, засобами індивідуального захисту та активної оборони, вибуховими матеріалами промислового виробництва;
- підготовлені проекти та направлені відповіді Комітету на звернення громадян з питань віднесених до компетенції підкомітету;
з питань воєнної безпеки та оборони
- розглянуто проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України" (щодо удосконалення порядку підпорядкування та призначення посадових осіб) (реєстр. №2383а, КМУ), підготовлені матеріали для розгляду на засіданні Комітету;
- підготовлено до розгляду та розглянуто на засіданні Комітету поданий Президентом України як невідкладний проект Закону про схвалення рішення Президента України про направлення національного контингенту для участі України в операції "Океанський Щит" та в операції Європейського Союзу "EU NAVFOR ATALANTA" (реєстр. № 3320 від 26.09.2013):
- здійснювалась підготовка до розгляду на засіданні Комітету питання про результати аудиту ефективності використання Міністерством оборони України бюджетних коштів на утилізацію звичайних видів боєприпасів за матеріалами Рахункової палати (проведені наради за участю представника Міноборони стосовно наданих матеріалів та інші оргзаходи з підготовки питання до розгляду);
- опрацьовувався разом з Головним юридичним управлінням проект розпорядження про призначення стипендій Верховної Ради України курсантам і слухачам вищих військових навчальних закладів та вищих навчальних закладів, які мають військові навчальні підрозділи, на 2013-2014 навчальний рік;
- триває робота над законопроектами, що готуються до другого читання, зокрема про внесення змін до деяких законів України щодо служби у військовому резерві (реєстр. № 2591, КМУ), про організацію оборонного планування (реєстр. № 0919, КМУ);
На запрошення Міжнародної благодійної установи «Центр національного відродження» представник підкомітету прийняв участь у круглому столі: «Роль та значення української військової термінології і лексики у формуванні української національної ідентичності». Захід відбувся 2 жовтня 2013 року.
Учасники круглого столу наголошували, зокрема, на тому, що на сьогодні є потреба у розробці та виданні словника військової термінології, в якому б існуючі терміни були «припасовані» до українських реалій. Адже багато військових термінів, зазначали експерти, є кальками з російської мови. При цьому не йшлося про відновлення так званої «ретро» термінології.
Крім цього, учасники заходу поділилися досвідом впровадження в школах України дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»).
з питань оборонно-промислового комплексу та військово-технічного співробітництва
- 3 жовтня п.р. першим заступником Голови Комітету народним депутатом України А. Кінахом проведено нараду з питання підготовки та проведення комітетських слухань щодо економічної безпеки держави. З метою підготовки для розгляду на засіданні Комітету розглянуто питання про загрози системі підготовки кадрів у сфері спеціального зв’язку та захисту інформації ;
- у підкомітеті продовжується опрацювання проекту Закону про військово-технічне співробітництво (реєстр. № 2401а);
- надана консультативна допомога Харківському науково-виробничому підприємству «Інтеравіасервіс» з питань діяльності Державної служби експортного контролю;
- опрацьовується питання про поточний стан справ у сфері ВТС;
- розглянуто законопроект про створення та виробництво озброєння, військової і спеціальної техніки (реєстр. №и 2420а, КМУ), підготовлено матеріали для його розгляду на засідання Комітету;
з питань інформаційної безпеки
- в рамках підготовки до виїзного засідання з розгляду питання: «Про стан і перспективи розвитку Держспецзв’язку та законодавства, що регулює її діяльність» проведено робочу нараду за участю директорів департаментів Адміністрації Держспецзв’язку;
- розглянуто питання про загрози системі підготовки кадрів у сфері спеціального зв’язку та захисту інформації;
- у підкомітеті продовжується опрацювання проекту Закону про кібернетичну безпеку України (реєстр. № 2207а);
- у підкомітеті готується висновок на проект Закону про внесення змін до Закону України "Про захист суспільної моралі" щодо захисту інформаційного простору (реєстр.№2208а);
з питань соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей
У підкомітеті з питань соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей Комітету з питань національної безпеки і оборони 1 жовтня 2013 року розглянутий проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо приведення у відповідність до норм Конституції України положень законів, що регламентують право на страйк (реєстр. № 2204а від 04.06.2013 року), поданий народними депутатами України Павловським А.М. та Бригинцем О.М. Законопроектом пропонується закріпити право на організацію і участь у страйках для державних службовців, суддів, військовослужбовців та працівників Збройних сил України, працівників міліції, осіб рядового і начальницького складу та працівників Державної служби спеціального зв‘язку та захисту інформації України, кримінально-виконавчої служби, цивільного захисту, військовослужбовців і працівників Державної прикордонної служби України, працівників дипломатичної служби, працівників професійних аварійно-рятувальних служб, у зв’язку з чим внести зміни до законів України "Про Збройні Сили України", "Про Державну прикордонну службу України", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", інших законодавчих актів. На сьогоднішній день зазначеними вище законами України та іншими нормативно-правовими актами військовослужбовцям забороняється брати участь у страйках та їх проведенні.
Голова підкомітету з питань соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей Комітету Сергій ГРИНЕВЕЦЬКИЙ зробив наголос на те, що заборона страйку можлива лише на підставі закону (стаття 44 Конституції України). Тим самим конституційне право на страйк може бути обмежене у тих випадках, коли це необхідно з метою захисту основ конституційного ладу, здоров’я, прав і законних інтересів громадян та з інших підстав, передбачених законами України. Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)" заборонено проведення страйку у випадках, якщо припинення працівниками роботи створює загрозу життю і здоров’ю людей, довкіллю або перешкоджає запобіганню стихійному лиху, аваріям, катастрофам, епідеміям та епізоотіям чи ліквідації їх наслідків. Крім цього, забороняється проведення страйку працівниками органів прокуратури, суду, Збройних Сил України, органів державної влади, безпеки та правопорядку (крім технічного та обслуговуючого персоналу). Парламентарій звернув увагу на висновок Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке вважає, що за результатами розгляду в першому читанні згаданий законопроект доцільно відхилити (лист від 06.09.2013 р. № 16/3-1197/2204а).
В ході обговорення законопроекту лунали думки про те, що не тільки в національному законодавстві України, а й у законодавстві розвинутих демократичних країн світу передбачені відповідні правові обмеження для осіб, які проходять військову та поліцейську службу з метою недопущення послаблення функціонування системи забезпечення безпеки держави. Ці обмеження полягають у недопущенні участі цих осіб у страйках, у політичній діяльності, вільному пересуванні по території держави та виїзду за кордон тощо, що є запорукою їхньої мобільності і готовності в будь-який момент бути мобілізованими на здійснення дій, пов’язаних із захистом безпеки держави та громадського порядку. Тому, зважаючи на зазначене, підкомітет з позицією наукових експертів стосовно зазначеного проекту Закону погодився.
З урахуванням наведеного вище підкомітет визначився, що запропонований авторами законопроект не відповідає міжнародним нормам, а у разі його прийняття як закону, створить умови для ослаблення військової дисципліни, зниження рівня боєготовності та мобілізаційної готовності військ, призведе до політизації в армійському середовищі, що вкрай негативно позначиться на стані забезпечення національної безпеки держави і створить небезпеку життєво важливим національним інтересам України.
За підсумками обговорення підкомітет запропонував Комітету не підтримувати пропозицію суб’єктів права законодавчої ініціативи Павловського А.М. та Бригинця О.М. і рекомендувати Верховній Раді України відхилити цей проект Закону, про що повідомити Комітет Верховної Ради України з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, який є головним комітетом з опрацювання згаданого проекту Закону.
ІНФОРМАЦІЯ
стосовно звернень громадян, які розглянуті у підкомітеті з питань соціального і правового захисту військовослужбовців та членів їх сімей Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони протягом 2012 – 2013 років
| 2012 рік | 9 місяців 2013 року | +, – |
Усього надійшло звернень | 158 | 151 | |
у тому числі з питань: | | | |
1) надання роз’яснень чинного законодавства | 26 | 14 | |
2) житлових | 15 | 23 | +8 |
3) пенсійних | 30 | 37 | +7 |
4) внесення змін до законів та інших нормативно-правових актів | 9 | 18 | +9 |
5) грошового забезпечення військовослужбовців | 8 | 5 | |
6) захисту конституційних прав громадян | 17 | 20 | +3 |
7) будівництва житла для військовослужбовців, осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей | 14 | 9 | |
8) отримання статусу учасника бойових дій | 3 | 4 | +1 |
9) медичного лікування військовослужбовців та ветеранів військової служби | 5 | 3 | |
10) прискорення розгляду відповідних законопроектів | 6 | 3 | |
11) звернень народних депутатів України | 7 | 3 | |
12) інформаційних запитів | 3 | 2 | |
13) інших питань | 15 | 10 | |
14) розглянуто у Комітеті | 60 | 47 | |
15) надіслано на розгляд органам виконавчої влади та іншим державним органам | 98 | 104 | +6 |
16) надійшло повторних звернень з одного і того ж питання | 7 | 3 | |
17) визнано звернень неправомірними (відмовлено у вирішенні порушених у листах питань) | 0 | 0 | |