Президенту України
Ющенку В.А.
Комітет Верховної Ради України з питань національної безпеки і оборони на своєму засіданні 23 січня 2008 року розглянув звернення народного депутата України – члена Комітету Петрука М.М. щодо передачі окремого полку Президента України з усім рухомим і нерухомим майном до складу Управління державної охорони України (копія додається).
У процесі обговорення зазначеного питання за участю заступника начальника Управління державної охорони України Клевчука В.І. відбулася професійна, відверта дискусія. Члени Комітету стурбовані тим, що робиться спроба військову частину Збройних Сил України підпорядкувати державному правоохоронному органу спеціального призначення за дорученням Президента України, який є гарантом додержання Конституції України.
Відповідно до пункту 22 статі 85 Конституції України затвердження загальної структури, чисельності, визначення функцій Служби безпеки України, Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також Міністерства внутрішніх справ належить до повноважень Верховної Ради України.
Завдання Збройних Сил України – захищати суверенітет, територіальну цілісність і недоторканість України. Збройні Сили та інші військові формування ніким не можуть бути використані для обмеження прав і свобод громадян або з метою повалення конституційного ладу, усунення органів влади чи перешкоджання їх діяльності (стаття 17 Конституції).
На Управління державної охорони України покладається завдання здійснення охорони органів державної влади, забезпечення безпеки відповідних посадових осіб за місцем її перебування як на території України, так і за її межами.
19 грудня 2006 року Верховною Радою України затверджена загальна чисельність Управління державної охорони України у кількості до 2993 осіб, у тому числі 2912 військовослужбовців.
Збільшення чисельності Управління державної охорони за рахунок полку, поєднавши в одному органі різнопланові завдання в порушення вимог Конституції і законів України неприпустимо, оскільки це суперечить європейській практиці щодо демілітаризації органів спеціального призначення та створює небезпечний прецедент ігнорування частини другої статті 19 Конституції України, яка передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Полк – це тактична одиниця, яка повинна виконувати завдання в наступі та обороні. У складі полку є механізовані батальйони, інженерні та інші підрозділи озброєні бронетранспортерами БТР-80. На БТРах установлені крупнокаліберні кулемети, здатні прошивати броню бронетранспортерів. Виникає питання – для яких цілей Управлінню державної охорони потрібен полк?!
Враховуючи вищезазначене, члени Комітету переконані, що будь-які подальші кроки щодо перепідпорядкування окремого полку із складу Збройних Сил України до Управління державної охорони мають бути припинені.
Просимо повідомити Комітет про прийняте Вами рішення, в тому числі щодо оцінки дій посадових осіб, які надали неправдиву інформацію з цього питання.