Діяльність Комітету

06 вересня 2017, 10:12

Інформація Комітету з приводу заяви віце-спікера парламенту О.Сироїд щодо незаконного застосування Збройних Сил України на Сході України

 

За дорученням Голови Комітету надаємо інформацію щодо конституційних та законодавчих підстав застосування Збройних Сил України на Сході України.

Під час розгляду на засіданні Комітету, що відбулося 6 вересня 2017 року, проекту Закону України про тимчасово окуповану Російською Федерацією територію України (реєстр. № 6400), поданого народними України О.Сироїд та іншими, прозвучала заява віце-спікера Верховної Ради України О.Сироїд про те, що Збройні Сили України незаконно застосовуються на окупованій території України.

Заяву віце-спікера Верховної Ради України О.Сироїд слід вважати щонайменше нікчемною з огляду на наступне.

Частиною другою статті 17 Конституції України оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладені на Збройні Сили України.

Конституція України, відповідно до частини другої статті 8 Основного Закону України, має найвищу юридичну силу, а її норми є нормами прямої дії, як це встановлено частиною третьою згаданої статті.

Частина перша статті 1 Закону України «Про Збройні Сили України» (в якій йдеться про функції Збройних Сил України) визначає, що Збройні Сили забезпечують стримування збройної агресії проти України та відсіч їй, охорону повітряного простору держави та підводного простору у межах територіального моря України у випадках, визначених законом, беруть участь у заходах, спрямованих на боротьбу з тероризмом.

Згідно з приписами частини четвертої вищезгаданої статті з’єднання,   військові частини і підрозділи  Збройних  Сил України відповідно до закону  можуть залучатися, зокрема,  до здійснення заходів правового режиму воєнного   і  надзвичайного  стану, організації  та  підтримання дій руху опору, боротьби  з  тероризмом, посилення охорони державного кордону тощо.

Наразі на Сході України триває антитерористична операція.

Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України «Про боротьбу з тероризмом» Міністерство оборони України, органи військового управління, з’єднання, військові частини і підрозділи Збройних Сил України забезпечують  захист від терористичних посягань об’єктів та майна Збройних Сил України,  зброї масового ураження, ракетної  і стрілецької зброї, боєприпасів, вибухових та отруйних речовин, що перебувають  у  військових  частинах або зберігаються у визначених місцях;  організовують  підготовку  та  застосування сил і засобів Сухопутних військ, Повітряних Сил, Військово-Морських Сил і Сил спеціальних операцій Збройних Сил  України  в  разі  вчинення терористичного акту у повітряному просторі, у територіальних водах України;  беруть участь у проведенні антитерористичних операцій на військових об'єктах та в разі  виникнення терористичних загроз безпеці держави із-за меж України; в разі залучення до проведення антитерористичної операції - забезпечують із застосуванням наявних сил  та  засобів  виконання  завдань  щодо  припинення  діяльності незаконних воєнізованих або збройних формувань (груп), терористичних   організацій,  організованих груп та злочинних організацій;  беруть  участь у затриманні осіб, а у випадках, коли їх  дії реально загрожують життю та здоров’ю заручників, учасників антитерористичної операції або інших осіб - їх знешкоджують.

Статтею 13 Закону України «Про боротьбу з тероризмом» передбачено залучення сил і засобів (особового складу, зброї, бойової техніки тощо) суб’єктів боротьби з тероризмом, в тому числі й Збройних Сил України, до проведення антитерористичної операції (див. зокрема частину другу цієї статті).

При цьому статтею 1-1 Закону України «Про Збройні Сил України» визначено право з'єднань, військових  частин  і  підрозділів Збройних Сил  України застосовувати зброю і бойову техніку в мирний час – зокрема для:

забезпечення виконання покладених на з’єднання, військові частини і  підрозділи Збройних Сил України завдань під час їх застосування  в  районі  проведення  антитерористичної операції, у разі  вчинення  терористичного  акту  в  повітряному  просторі або територіальному  морі  України;

забезпечення під час проведення антитерористичної операції виконання    завдань щодо припинення діяльності незаконних воєнізованих або збройних   формувань (груп), терористичних організацій, організованих груп та злочинних організацій, участі у затриманні осіб, а також для знешкодження осіб у випадках, коли їх дії реально загрожують життю та здоров’ю заручників, учасників антитерористичної  операції  або  інших осіб;

забезпечення виконання  покладених  на  Збройні  Сили України завдань щодо відсічі можливої збройної агресії проти України, забезпечення  недоторканності повітряного простору та підводного простору в межах територіального моря України;

самозахисту в разі застосування зброї проти них або загрози такого  застосування, а також у разі будь-яких дій, що можуть призвести до нанесення значних матеріальних збитків об'єктам, які прикриваються ними, за місцем  дислокації чи в районі виконання завдань тощо.

Крім цього, частиною другою статті 4 Закону України «Про оборону України» передбачено, що органи державної влади та органи військового управління, не чекаючи оголошення стану війни, вживають заходів для відсічі агресії. На підставі відповідного рішення Президента України Збройні Сили України разом з іншими військовими формуваннями розпочинають воєнні дії.